PGZ Stocznia Wojenna aktywnie angażuje się w kształcenie przyszłych kadr dla przemysłu stoczniowego. We współpracy z Akademią Marynarki Wojennej utworzono w ramach kierunku studiów Mechanika i Budowa Maszyn specjalność Technologiczne Wsparcie Produkcji Okrętów, gdzie praktyczną wiedzę przekazują doświadczeni pracownicy Stoczni. To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów w branży stoczniowej.

Od teorii do praktyki – wspólny program edukacyjny

PGZ Stocznia Wojenna postawiła na ścisłą współpracę z Akademią Marynarki Wojennej w zakresie kształcenia przyszłych kadr. Stocznia jest współtwórcą i patronem specjalności Technologiczne Wsparcie Produkcji Okrętów, gdzie program nauczania został dostosowany do rzeczywistych potrzeb przemysłu stoczniowego. Jak podkreśla Prezes Marcin Ryngwelski: Dlatego kluczowe jest dla nas odbudowanie szkolnictwa technicznego i zawodowego. Musimy także wzmocnić współpracę z uczelniami, w szczególności z Instytutem Okrętownictwa na Politechnice Gdańskiej oraz Instytutem Budowy i Eksploatacji Okrętów na Akademii Marynarki Wojennej, który kształci projektantów okrętów wojennych. Musimy przełamać stereotyp, że zawody stoczniowe to ciężka, nienowoczesna praca. Współczesny spawacz, monter czy malarz to wysokiej klasy specjalista, obsługujący zaawansowane technologicznie urządzenia. To już nie jest spawanie elektrodą, jak pokazują to stare zdjęcia, ale precyzyjna, dobrze płatna praca z wykorzystaniem nowoczesnych maszyn.

To my określiliśmy sylwetkę absolwenta i zdefiniowaliśmy jego wiedzę, umiejętności i kompetencje osiągnięte po tej specjalności. Ta specjalność jest praktycznie stworzona dla nas, szyta na miarę naszych potrzeb – wyjaśnia Jamal Hamoud, Zastępca Dyrektora Technicznego ds. Rozwoju Produkcji w PGZ SW, który jest jednocześnie wykładowcą na tej specjalności w AMW.

Jamal Hamoud nie jest jedynym praktykiem ze Stoczni dzielącym się wiedzą ze studentami. Prezes Marcin Ryngwelski prowadzi wspólnie z dr hab. kmdr. Marcinem Zacharewiczem z AMW zajęcia z Teorii i Budowy Okrętu także na studiach wojskowych. Radosław Cackowski, kierownik biura projektowego, wprowadza studentów w proces projektowania okrętów, od koncepcji po modele 3D. Wiedzę z zakresu kontroli jakości przekazuje Wojciech Szyszkowski, kierownik tego działu w Stoczni. Dzięki ich zaangażowaniu studenci otrzymują praktyczną wiedzę bezpośrednio od osób kształtujących współczesny przemysł okrętowy.

Wyjątkowość programu polega na połączeniu teorii z praktyką. Grono wykładowców tworzą doświadczeni oficerowie Marynarki Wojennej oraz specjaliści z PGZ SW. Studenci regularnie odwiedzają stocznię, gdzie mogą zobaczyć w praktyce to, czego uczą się podczas zajęć teoretycznych. Co więcej, mogą także liczyć na płatne wakacyjne praktyki w PGZ SW.

Laboratoria na światowym poziomie

Katedra Eksploatacji Siłowni Okrętowych Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego Akademii Marynarki Wojennej dysponuje unikalną w skali kraju infrastrukturą dydaktyczną. Jej sercem jest kompleksowo wyposażone Laboratorium Eksploatacji Siłowni Okrętowych, gdzie studenci mogą użytkować rzeczywiste urządzenia okrętowe.

To jedyne w Polsce laboratorium, które „pomaga” kompleksowo wykształcić w pełnym zakresie inżyniera z zakresu eksploatacji urządzeń okrętowych. Można tam uruchomić silnik spalinowy i wykonać na nim pełny zakres badań laboratoryjnych – np. indykowanie silnika, sprawdzenie jego parametrów energetycznych oraz przeprowadzenie analizy spalin wylotowych. Ten silnik działa, uruchamia się go i bada, podobnie jak pompy, wirówki, sprężarki oraz inne urządzenia pomocnicze – opisuje Jamal Hamoud.

Laboratorium wyposażone jest w szereg zaawansowanych urządzeń okrętowych. Studenci mogą ćwiczyć na jednym z trzech tłokowych silników okrętowym – silniku Sulzer typu 6AL20/24, silniku MTU serii 2000 oraz jednocylindrowym silniku badawczym Andoria, na których możliwe jest przeprowadzanie pełnych badań w warunkach laboratoryjnych. Silniki Sulzer oraz silniki MTU stanowią razem największą populację silników użytkowanych w Marynarce Wojennej. Do dyspozycji w Laboratorium są także dwa silniki turbinowe – silnik GTD-350 oraz silnik zespołu prądotwórczego TG-16. Uzupełnieniem są kompletne zestawy urządzeń pomocniczych niezbędnych do funkcjonowania każdej jednostki pływającej, takie jak pompy, sprężarki, wirówki paliw i olejów, kocioł parowy, spalarka śmieci, odolejacz wód zęzowych, chłodnia okrętowa, urządzenie klimatyzacyjne, śruba nastawna, urządzenie sterowe i wiele, wiele innych. Są też stanowiska do osiowania wałów, oraz stanowiska do badań pomp wtryskowych i wtryskiwaczy. Tak kompleksowe wyposażenie Laboratorium pozwala na praktyczne poznanie wszystkich kluczowych urządzeń i instalacji występujących na współczesnych jednostkach pływających.

Od teorii do warsztatu

Oprócz zaplecza technicznego, Katedra Eksploatacji Siłowni Okrętowych dysponuje Pracownią Symulatorów Siłowni Okrętowej w której podstawowe wyposażenie stanowią symulatory firmy UNITEST odwzorowujące trzynaście różnych siłowni okrętów i statków oraz symulatory kilkudziesięciu pojedynczych urządzeń pomocniczych.  Wydział Mechaniczno-Elektryczny Akademii Marynarki Wojennej dysponuje również zaawansowanymi laboratoriami automatyki, robotyki i elektroniki. Ta infrastruktura pozwala studentom na praktyczne poznanie wszystkich aspektów eksploatacji jednostek pływających – od doboru urządzeń, przez ich użytkownie i diagnostykę po obsługę i usuwanie uszkodzeń.

To unikatowe zaplecze znajduje się tuż przy bramie głównej PGZ Stoczni Wojennej, choć niewielu wie o jego istnieniu. Z tej kompleksowej infrastruktury korzystają studenci, którzy dzięki praktycznej pracy z rzeczywistymi urządzeniami, a nie tylko teorii z podręczników, stają się wysokiej klasy specjalistami – podkreśla Hamoud. Dodatkowo, doświadczenie przekazywane przez specjalistów ze Stoczni pozwala studentom na rozwój kompetencji ściśle dopasowanych do potrzeb nowoczesnego przemysłu okrętowego.

Indywidualne podejście do kształcenia

Relatywnie małe grupy zajęciowe (w porównaniu z innymi uczelniami technicznymi), maksymalne wykorzystanie dostępnej infrastruktury oraz bezpośredni kontakt z praktykami z branży tworzą optymalne warunki do kształcenia wysokiej klasy specjalistów. To szczególnie istotne w kontekście realizacji strategicznych programów modernizacji Marynarki Wojennej, w tym budowy fregat w programie Miecznik.

Musimy cały czas zatrudniać specjalistów z zakresu bezpośredniej produkcji, ale też równolegle   starać się pozyskać konstruktorów, technologów i mistrzów produkcji. Coraz bardziej potrzebujemy właśnie tych grup pracowników – podkreśla Hamoud, wskazując na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowane kadry w przemyśle stoczniowym.

Stocznia i uczelnia łączą siły

Zaangażowanie Stoczni w kształcenie przyszłych kadr nie ogranicza się tylko do współtworzenia programu nauczania. PGZ SW ustanowiła program stypendialny dla najlepszych studentów specjalności „Technologiczne Wsparcie Produkcji Okrętów”. Stocznia stworzyła kompleksowy system wsparcia – od zdefiniowania sylwetki absolwenta, przez aktywny udział pracowników w prowadzeniu zajęć, aż po płatne praktyki w trakcie studiów. Dzięki porozumieniu pomiędzy stocznią a uczelnią studenci 2. i 3. roku studiów cywilnych z Akademii Marynarki Wojennej odbywają u nas praktyki. To systemowe podejście ma przynieść wymierne efekty w postaci doskonale przygotowanych specjalistów, gotowych do podjęcia pracy przy najbardziej wymagających projektach stoczniowych.

Warto zaznaczyć, że Akademia Marynarki Wojennej wspiera Stocznię przy realizacji bieżących projektów. Zatrudnieni tam specjaliści, szczególnie w zakresie udarności i obliczeń numerycznych MES (Metoda Elementów Skończonych), wytrzymałości materiałów, sygnatur np. akustycznych lub drgań czy diagnostyki silników okrętowych wspomagają swoją wiedzą oraz doświadczeniem kluczowe projekty realizowane przez PGZ SW.

Współpraca PGZ SW z Akademią Marynarki Wojennej to przykład połączenia świata nauki i przemysłu, które ma zapewnić rozwój polskiego przemysłu stoczniowego w kolejnych dekadach. Stocznia oczekuje teraz na finalne efekty tych systematycznych działań w postaci nowych, świetnie przygotowanych pracowników. Pierwsze efekty są więcej niż obiecujące, ponieważ studenci kierunku studiów Mechanika i Budowa Maszyn WM-E AMW z powodzeniem realizują praktyki zawodowe w PGZ Stocznia Wojenna.

Wyszukaj na stronie

Anuluj wyszukiwanie
Statek wojenny