PGZ Stocznia Wojenna, wraz z partnerami konsorcjum, przekazała dzisiaj Marynarce Wojennej RP trałowiec ORP Mamry – 10 dni przed planowanym terminem. To trzecia jednostka, której naprawę realizowało konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz dwóch spółek stoczniowych: Stoczni Remontowej Nauta S.A. i PGZ Stoczni Wojennej.

Trałowce bazowe projektu 207 to jednostki o ograniczonym polu magnetycznym, przeznaczone do wykrywania i neutralizacji zagrożenia minowego na polskich obszarach morskich i szlakach żeglugowych. Stanowią one istotny element systemu obrony przeciwminowej, zapewniając bezpieczeństwo tras komunikacyjnych i ochronę infrastruktury podmorskiej.

Umowa na realizację napraw trzech trałowców bazowych – ORP Necko i ORP Nakło (oba projektu 207P) oraz ORP Mamry (projektu 207M) została podpisana przez Komendę Portu Wojennego Świnoujście w czerwcu 2022 roku. Wszystkie jednostki zostały dostarczone Marynarce Wojennej RP przed przewidzianym w umowie terminem.

„Terminowe, a nawet przyspieszone przekazanie kolejnej zmodernizowanej jednostki potwierdza rosnące kompetencje i efektywność naszej Stoczni. Realizacja tego typu projektów ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zdolności operacyjnych Marynarki Wojennej RP w okresie przejściowym, zanim do służby wejdą nowe jednostki budowane w ramach programów Miecznik i Ratownik” – podkreśla Marcin Ryngwelski, Prezes Zarządu PGZ Stoczni Wojennej.

„Używając języka ludzi morza, poruszając się cały czas obranym kursem i prędkością, a przede wszystkim dzięki wytężonej pracy, jesteśmy przed terminem. ORP Mamry, po ORP Nakło oraz ORP Necko to trzecia jednostka, którą stocznie wchodzące w skład Grupy Kapitałowej PGZ dostarczają Marynarce Wojennej RP przed terminem. Realizacja tego projektu to dobry prognostyk na przyszłość i dowód, że razem możemy więcej, utrzymując kurs i prędkość na rzecz bezpieczeństwa państwa” – powiedział Przemysław Romaszkiewicz, Dyrektor Biura Projektów Modernizacyjno-Remontowych w PGZ S.A.

Zakres prac obejmował gruntowny remont, typowy dla napraw głównych i dokowych, ze szczególnym uwzględnieniem remotoryzacji – kompletnej wymiany wyposażenia siłowni głównej i pomocniczej. Zamontowano nowoczesne silniki MTU, nowe przekładnie ZF Friedrischafen oraz sprzęgła kompozytowe Geislinger. Wymieniono również agregaty prądotwórcze na urządzenia firmy Poweras.

Modernizacja objęła także wymianę przestarzałych systemów nawigacyjnych i łączności oraz przeprowadzenie konserwacji kadłuba i nadbudówki okrętu.

Konsorcjum spółek PGZ potwierdza gotowość do kontynuacji prac związanych z wymianą poradzieckich jednostek napędowych na okrętach Marynarki Wojennej RP, wykorzystując zdobyte doświadczenie, utworzone łańcuchy dostaw oraz zbudowane relacje z podwykonawcami.

 

Wyszukaj na stronie

Anuluj wyszukiwanie
Statek wojenny