Program pozyskania trzech wielozadaniowych fregat pk. MIECZNIK zrealizował 31 stycznia 2024 r. kolejny kamień milowy. Na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyła się uroczystość położenia stępki pod pierwszą z jednostek projektu 106 – przyszłego ORP Wicher.
Uroczystość, w której uczestniczyli przedstawiciele władz centralnych, samorządowych, Sił Zbrojnych RP, polskiego przemysłu obronnego, partnerów biznesowych i inne osoby zaangażowane w realizację programu, była pierwszym od 23 lat położeniem stępki pod nowy okręt bojowy dla Marynarki Wojennej RP przy ulicy Jana Śmidowicza w Gdyni.
Stępka o której mowa to formalnie blok denny przyszłego ORP Wicher o numerze DB 04. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami i przepisami towarzystwa klasyfikacyjnego, obiekt ten musiał spełnić wymagania, które pozwalają na dalszą realizację prac nad jednostką tej klasy. Blok ten waży ponad 120 ton i ma wymiary 24 metrów długości na 18 metrów szerokości. W ramach uroczystości w dno stępki wspawano okolicznościową monetę oraz tablicę z datą jej położenia.
– Uroczystość położenia stępki pod przyszły ORP Wicher to coś więcej niż wypełnienie obyczaju, którym stoczniowcy czy też szerzej Ludzie morza celebrują narodziny nowej jednostki. Finalizacja prac nad blokiem dennym pierwszego z trzech wielozadaniowych „Mieczników” to cezura rozpoczynająca nowy etap w historii przemysłu stoczniowego, Marynarki Wojennej RP i naszej ojczyzny. Po raz pierwszy na polskiej ziemi dla polskich marynarzy powstaje tak znacząca jednostka bojowa, jeden z filarów naszego bezpieczeństwa morskiego, które jest dobrem całego narodu oraz naszym wkładem w pokój na wodach, morzach i oceanach świata – powiedział w swoim przemówieniu prezes zarządu PGZ S.A. Sebastian Chwałek.
– Babcock z dumą współpracuje z konsorcjum PGZ-Miecznik, wspierając dostawę nowych okrętów dla Marynarki Wojennej RP. Ceremonia położenia stępki stanowi kamień milowy w programie budowy. demonstrujący postępy poczynione w tym narodowym przedsięwzięciu. Powstające „Mieczniki”, oparte są na projekcie fregaty Arrowhead 140 firmy Babcock – który jest również fundamentem dla nowych fregat typu 31, budowanych dla Wielkiej Brytanii – powiedział Paul Armstrong, Chief Executive sekcji Marine w Babcock. – Nasze relacje z partnerami w Polsce umacniają się, ponieważ dzielimy się wiedzą, technologią i doświadczeniem w naszych zespołach projektowych, które będą nadal rozwijane w nadchodzących miesiącach i latach – dodał.
Nie byłoby dzisiejszej uroczystości bez zmian, które w ostatnim czasie przeszła nasza stocznia. Ale te zmiany nie są tylko wynikiem pojawienia się nowoczesnych hal, wydajnych maszyn, na których już powstają Mieczniki, profesjonalizacji zarządzania firmą czy wdrożenia narzędzi jakie są stosowane w najnowocześniejszych przedsiębiorstwach. Te zmiany to przede wszystkim efekt zaufania załogi do Zarządu i dobrej, wspólnej pracy naszego zespołu – robotników, inżynierów oraz specjalistów od zakupów i kooperacji, dzięki którym udało nam się na przestrzeni ostatnich kilku lat odwrócić losy tej stoczni– od stanu upadłości, do generującej zyski firmy współpracującej ze światowej klasy graczami – podkreślił Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej – gospodarz uroczystości
Ceremoniał położenia stępki to w tradycji ludzi morza uroczystość organizowana z okazji zakończenia pierwszego z etapów budowy nowej jednostki. Historycznie za stępkę nowej jednostki służył najczęściej kil, będący osią konstrukcji okrętu. Obecnie, ze względu na postęp techniki okrętowej klasyczny kil został wyparty przez stępki płaskie, które najczęściej są jedną lub kilkoma sekcjami dennymi nowego okrętu.
Fregaty wielozadaniowe typu Miecznik, zwane także jednostkami projektu 106 zwiększą zdolności Marynarki Wojennej RP w zakresie prowadzenia obserwacji i kontroli akwenów morskich, ochrony baz morskich, zwalczania celów nawodnych, podwodnych oraz lądowych znajdujących się w strefie brzegowej, jak również prowadzenia obrony powietrznej kraju z kierunku morskiego, Z uwagi na ich wysokie zdolności w zakresie obrony powietrznej będą bardzo wartościowym wkładem w operacjach sojuszniczych realizowanych w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego.
Podstawowe parametry fregat typu Miecznik:
- Długość całkowita – ok. 138 m,
- Szerokość maksymalna – ok. 20 m,
- Wysokość – ok. 10 m (1 pokład),
- Wyporność maks. (łącznie z wyposażeniem dodatkowym i poszyciem) – ok. 7 tys. t.,
- Zasięg – ok. 8 tys. mil morskich,
- Prędkość maks. – 28 węzłów,
- Napęd – 4 silniki tłokowe wysokoprężne w układzie CODAD, 2 śruby nastawne,
- Załoga – 120 osób + ok. 60 osób dodatkowego personelu.
Wodowanie budowanego ORP Wicher jest planowane na 2026 r., a jego włączenie w struktury Marynarki Wojennej RP na 2029 r. Finalizacja program pk. MIECZNIK przewidziana jest na w 2032 r.